Miért nincs semmi baj a soproni mentők álláshirdetésével?


Valószínűleg a toborzóik (vagyis vezetőjük) végső elkeseredésének következtében született, és a napokban nagy port kavart a soproni mentőszolgálat álláshirdetési ügye, amely végül azzal végződött, hogy levették Facebook oldalukról a sokak által kritizált posztot. Ha Ön kíváncsi rá, akkor ide kattintva megtekintheti: A profi HR-esek is tanulhatnánk a soproni mentők álláshirdetéséből)

Toborzási, és különösen employer branding szempontból azonban mindenképp figyelemre méltó és érdekes maga a hirdetés.

Az nyilvánvaló, hogy szinte nincs olyan munkakör ma Magyarországon, amelynek betöltése ne lenne küzdelmes feladat a toborzók számára. Legfeljebb, ha erősen túlfizetett/értékelt pozícióra kell keresnünk nem magas szakmai elvárásokkal jelölteket (évi 100.000 dollárért 5 csillagos szállodákat tesztelő utazókat vagy ilyesmi), akkor lehet könnyű a feladat. Valljuk be őszintén, ilyen nem túl sok van.

Na de itt van a mentős szakma. Akinek van ismerőse vagy ismerősnek ismerőse ebben a szakmában, az tudja, hogy mennyire embert próbáló feladatról is van szó, sújtva mindezt az egészségügy amúgy sem rózsás helyzetével és a mindennapi szakmai kihívások lélekölő hatásával.

Azt mára (talán) minden HR-es vagy toborzó szakember tudja, hogy egy álláshirdetésnek vonzónak kell lennie, a kiíró cég pozicionálásának megfelelőnek kell lennie ahhoz, hogy legyenek jelentkezők az adott állásra. Igyekszik is sok cég (amúgy pedig még mindig meglepően kevés – a legnagyobb on-line állásportálon levő 11.000 álláshirdetés 80%-ában nincs vagy rossz a pozicionálás!), hogy bemutassa, miért előnyös náluk elhelyezkedni, mitől lehetnek ők vonzóak mint munkáltatók. Nézzük csak meg pl. az Audi hirdetéseit (Audi profession.hu): precíz, alapos és a célközönség elvárásaihoz igazított kulcsszavakat, keresőkifejezéseket felvonultató megfogalmazást találunk.

Na de akkor mi van ezzel a mentős anti-hirdetéssel?

Véleményem szerint ez a hirdetés a helyén van, de nagyon. Ha nem törlik le, akkor valószínűleg még sokezer megosztást és lájkot kaphatott volna. Vírusszerűen terjedő valami, mert annyira extrém, hogy szerethető.

Az employer branding (vagyis a munkáltató arculatának megfelelő bemutatása, és vonzó munkáltatói kép kialakítása) értelme abban van, hogy bemutassuk a vállalatunk szerethető pontjait, ami miatt az különleges, ami érdekes benne. Hiba lenne azt gondolni, hogy a díjakat nyert nagyvállalatok minden paraméterükben vonzóak mint munkáltatók, és azt is, hogy egy kisebb cég, amelyik nem ad minden nap friss gyümölcsöt vagy nincs Xbox és 1,5 milliós íróasztal székkel, nem lehet eléggé vonzó. Meg kell értenünk, hogy nem vagyunk egyformák. Más az értékrendünk, mások az igényeink. Van, aki szeret öltöny-nyakkendőben járni dolgozni, és van, aki nyáron a rövidnadrág-strandpapucs kombót részesíti előnyben. (Ezek itt életből vett példák informatikusok szokásaira vonatkozóan.)

Más és más miatt lehet szeretni egy-egy vállalatot. Aki az egészségügyet választja, annak valahol tisztában kellett lennie azzal, hogy itt nem a kiemelkedő juttatási rendszer az a pont, amely felfelé húzza a munkahely megítélését. A mentős szakma és annak körülményei annyira extrémek, hogy józanul, komolyan és konzervatívan nem lehet kezelni, nem lehet felfogni. Kell hozzá egy nagy adag vagányság, extremitás, amellett, hogy a mások számára nyújtott segítség képezi mindezek alapjait, de ettől még sok olyan ember van, aki szívesen segítene másoknak, de ennek a szakmának az extremitásaival és kihívásaival nem tud mit kezdeni.

De ha ez így van, akkor ide hagyományos, konzervatív álláshirdetéssel próbálkozni kidobott pénz és idő.

Ide valóban azokat az embereket kell megszólítani, akik képesek viccet csinálni abból, hogy extrém kemény a munka és kihívás, ugyanakkor nagyon csekély az elismertség (jó, vannak benne túlzások, mint pl. hogy elpártolnak mellőled az ismerősök stb., de egy ilyen hirdetésbe még ez is belefér). Ide valóban csak azok jelentkezzenek, akik ezeket a körülményeket „kihívásnak” tartják, és bizonyítani akarnak. Valójában pont ettől lehet szerethető ez a munka. Lehet, hogy sokaknak ez „anti-álláshirdetés”, a célcsoport számára valójában vonzó kiírás, jól megfogalmazott, minimalista employer branding. Ami csak akkor működik, ha őszinte. És főleg akkor őszinte, ha az ott dolgozók fogalmazzák meg, és mondják el azt, hogy miért szeretik mégis, mindazok ellenére, amik miatt nem kellene szeretniük.

Tehát a soproni mentősök employer brandingből ötöst érdemelnek. Remélem, hogy azóta sikerült betölteniük az állásokat.

 

Tokár Péter
TESK csoport, ügyvezető
Toborzási specialista, LinkedIn szakértő

Emloyer brandingben segítünk:
http://tesk.hu/employer-branding 



Az űrlap végleges elküldéséhez add meg a képen szereplő ellenőrző kódot!

×

Az űrlapot sikeresen elküldted. Köszönjük!
Nemsokára felvesszük veled a kapcsolatot.

×